Logo SP3 w Kozienicach

Gdy już dorosnę ...

Fotoreportaż z realizacji innowacji pedagogicznej "Gdy już dorosnę ..."

Poznajemy zawód  i specyfikę pracy nauczyciela 

W ramach realizacji programu innowacji pedagogicznej „Gdy już dorosnę …” na pierwszych zajęciach dnia 15 marca 2019 roku przybliżyłam uczniom zawód i specyfikę pracy nauczyciela. Dzieci dowiedziały się, że zawód nauczycielski ma długą i bogatą historię. Wyjaśniłam im, że z biegiem czasu wykształcił się system oświaty, w którym rola nauczyciela została bardzo precyzyjnie określona. Dokładnie wyszczególniłam, co należy do jego obowiązków, zadań i funkcji. Podczas pogadanki szczególnie podkreśliłam, że nauczyciel to osoba, której doświadczenie, wykształcenie oraz cechy osobowościowe pozwalają na prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Uczniowie klasy drugiej doskonale już orientują się, że główną część dnia pracy nauczyciel spędza prowadząc lekcje. Jednak jego zadania nie ograniczają się wyłącznie do wykładania przedmiotu. Wytłumaczyłam uczniom, że po każdej skończonej lekcji, jak wiadomo, uczniowie mają przerwy, na których obowiązkiem kadry pedagogicznej jest pełnienie dyżurów. Częstym widokiem jest przechadzający się wśród uczniów nauczyciel spożywający na korytarzu szkolnym śniadanie, w międzyczasie prowadzący rozmowy z podopiecznymi lub uspokajający tych, co bardziej pobudzonych. Ten niewiele z pozoru znaczący obrazek pokazuje jak duże znaczenie ma stała obecność nauczyciela w otoczeniu. Wyjaśniłam, że  nauczyciele prowadzą, oprócz obowiązkowych zajęć dydaktycznych, rozmaite zajęcia dodatkowe. Część z nich ma na celu wyrównanie szans słabszych uczniów, inne – pogłębianie wiedzy zdolniejszej grupy wychowanków. Wśród innych zadań, które wykonuje nauczyciel można wymienić różnego rodzaju pracę z uczniami, a w tym organizację imprez szkolnych, wycieczek, zajęć wakacyjnych, konkursów, warsztatów. Nieodłączną częścią jego pracy jest również uczestnictwo w radach pedagogicznych oraz zebraniach z rodzicami. Na zakończenie objaśniłam, że nie każdy nauczyciel pracuje w klasach, przy tablicy. Część z nich wykonuje swoje zadania w innych miejscach np. w świetlicy szkolnej, gabinecie psychologa bądź pedagoga szkolnego, bibliotece szkolnej, czy gabinecie logopedy.

Spotkanie z pielęgniarką szkolną

Na drugie spotkanie z uczniami klasy drugiej w dniu 29 marca zaprosiłam panią Teresę Kociubę, która pracuje w naszej szkole na stanowisku pielęgniarki. Pani pielęgniarka opowiedziała dzieciom na czym polega jej praca i co należy do jej podstawowych zadań. Przybliżyła też uczniom pojęcie higieny, jako nauki zajmującej się badaniem wpływu środowiska na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka oraz stosowaniem środków zmierzających do poprawy stanu jego zdrowia. Wspólnie z uczniami ustalono najważniejsze zasady dbania o zdrowie i przestrzegania higieny osobistej w szkole, do których należą, m.in. dbałość o zęby, skórę, włosy, paznokcie i codzienne mycie całego ciała. W kręgu licznych wskazówek na temat higieny osobistej znalazły się również rady związane z doborem i zmianą ubioru i obuwia, higieną snu. Na koniec pani pielęgniarka odpowiadała na liczne pytania dzieci.

 

Zwiedzamy urząd pocztowy

4 kwietnia wybraliśmy się całą klasą na pocztę. Celem tej pieszej wycieczki było zwiedzenie urzędu pocztowego oraz zapoznanie z pracą urzędnika pocztowego i listonosza. Na miejscu przywitała nas mama jednego z uczniów pani Beata Cichecka, która jest pracownikiem poczty. Dzieci poznały zakres usług pocztowych, zadania jakie spełnia ten urząd w naszym życiu oraz dowiedziały się jak potrzebna i odpowiedzialna jest praca listonosza. Uczniowie oglądali różnorodne przekazy pocztowe oraz poznały drogę listu, paczki i innych przesyłek. Wizyta na poczcie była również dobrą okazją do utrwalenia nawyku kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym. Wycieczka okazała się bardzo interesująca, a uczniowie wracali do szkoły zadowoleni. Wizyta w urzędzie pocztowym poprzedzona była pogadanką na temat w jakim celu chodzi się na pocztę oraz jakie są sposoby przekazywania wiadomości na odległość.

Z wizytą u fryzjera

W ramach realizacji innowacji pedagogicznej "Gdy już dorosnę ..." w dniu 9 maja 2019 roku wybraliśmy się na wycieczkę do pobliskiego salonu fryzjerskiego, należącego do pana Jacka Baranowskiego. Dzięki jego uprzejmości dzieci miały możliwość zapoznania się z wyposażeniem zakładu - oglądały urządzenia i akcesoria do pielęgnacji włosów. Dużą atrakcją było oglądanie na żywo, jak pan fryzjer obcinał i farbował włosy klientce. Pan Jacek zademonstrował nam sposób używania akcesoriów fryzjerskich oraz pozwolił wypróbować miękkość foteli dla klientów salonu. Wizyta w zakładzie fryzjerskim sprawiła dzieciom wiele radości. Wzbogaciła je o nowe doświadczenie i wiadomości. Uczniowie dali przykład wzorowego zachowania w miejscach użyteczności publicznej. Serdecznie dziękujemy panu Jackowi Baranowskiemu za poświęcony nam czas i możliwość przyjrzenia się z bliska jego pracy oraz za pyszne cukierki.

Fachowiec - piekarz i cukiernik

22 maja przeprowadziłam dla uczniów zajęcia poświęcone ciężkiej pracy piekarza i niebanalnej pracy cukiernika. Lekcja rozpoczęła się ciekawymi zagadkami związanymi z tematem. Po wprowadzeniu uczniowie obejrzeli film zawodoznawczy pt. "Fachowiec - piekarz i cukiernik". Podczas projekcji filmowej dzieci zobaczyły jak wygląda piekarnia od środka. Z dużym zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produkty potrzebne do jego wypieku. Zobaczyły maszyny, które pomagają w pracy piekarza, a pracownicy piekarni pokazywali różne sposoby zaplatania chałek i rogali. Uczniowie dowiedzieli się w jakiej temperaturze i w jakim czasie wypiekany jest chleb. W drugiej części filmu wypowiadali się ludzie wykonujący niezwykle interesujący zawód cukiernika. Szczegółowo opowiedzieli jak wygląda praca i jakie cechy trzeba posiadać, żeby zostać cukiernikiem. Już teraz każdy uczeń wie, że cukiernik to osoba obdarowana kulinarną pasją, zmysłem smaku i bogatą wyobraźnią. W tym zawodzie wymagana jest zarówno znajomość różnorodnych przepisów, umiejętność łączenia ze sobą smaków, jak i posiadanie cech mających z cukiernictwem na pozór mało wspólnego, np. zdolności manualne, cierpliwość czy też bogata wyobraźnia. Od cukiernika wymaga się również wyczucia estetyki, dobrej organizacji pracy, a także oczywiście umiejętności obsługi maszyn i urządzeń w tym fachu. Podsumowaniem zajęć była wycieczka piesza do osiedlowej piekarni oraz pobliskiej cukierni. Każdy mógł kupić sobie według uznania świeżą, chrupiącą bułeczkę lub słodkie ciastko.

 

 

Dyrektor zaprasza

mgr Krzysztof Ludwiczak 

PSP Nr 3 w Kozienicach z Oddziałami Integracyjnymi

26-900 Kozienice

tel:  ( 48 )  614 - 41 - 39 

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

maj 2019
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.